MATLAMAT PROGRAM HAL EHWAL MURID
- Membantu dalam perkembangan
diri dan sahsiah murid supaya murid berfungsi
sebagai individu yang seimbang, berdikari, berpengetahuan dan berkemahiran, berfikiran
kreatif dan kritikal, memupuk potensi dan kebolehan ke tahap maksima dab
menyuburkan potensi kepimpinan.
OBJEKTIF
- Memahami konsep dan peranan
seta bidang tugas Pengurusan Hal Ehwal Murid.
- Menghasilkan satu program Hal
Ehwal Murid yang dapat membantu kecemerlangan di peringkat sekolah.
- Menyediakan dan memupuk murid
yang bersahsiah dan berketrampilan.
UNIT - UNIT DI BAWAH HAL EHWAL MURID
(SEMUA UNIT BERGERAK DENGAN PELBAGAI AKTIVITI
MASING-MASING)
|
|
1) UNIT DISIPLIN & PENGAWAS
|
Objektif : Mengurangkan jumlah kes - kes salah laku murid.
|
|
2) UNIT KESELAMATAN & KECEMASAN
|
Objektif : Mewujudkan kesedaran dikalangan murid-murid dan
warga sekolah tentang aspek keselamatan diri dan harta benda sekolah.
|
|
3) UNIT PERABOT & INVENTORI
|
Objektif : Memastikan bekalan perabot untuk murid mencukupi,
segala kerosakan dibaik pulih serta pengemaskinian stok perabot dilakukan.
|
|
4) UNIT SKIM PINJAMAN BUKU TEKS
|
Objektif : Menyelaraskan hal - hal pengeluaran, pengambilan
dan hapuskira buku teks.
|
|
5) UNIT LAWATAN
|
Objektif : Menambah pengetahuan dengan membuat lawatan ke tempat
- tempat pelancongan.
|
|
6) UNIT KEBAJIKAN MURID
|
Objektif : Menyediakan keperluan yang sesuai kepada murid yang
menghadapi tekanan dan masalah.
|
|
7) UNIT RMT / PSS / KANTIN
|
Objektif : Kebersihan kantin terjaga dan memastikan murid -
murid yang layak saja yang menerima bantuan RMT dan PSS.
|
|
8) UNIT BIMBINGAN & KAUNSELING
|
Objektif : Membentuk sikap berdikari, bermotivasi dan bantu -
membantu diantara murid - murid.
|
DASAR PENGURUSAN
HAL EHWAL MURID
SEKOLAH KEBANGSAAN DUMPAR, MUAR.
SEKOLAH KEBANGSAAN DUMPAR, MUAR.
DASAR 1 : TENAGA PENGAJAR
1.1
Semua guru di sekolah ini adalah merupakan
ibubapa kedua kepada semua pelajar.
1.2
Sentiasa meletakkan kepentingan dan kebajikan
pelajar dalam semua bentuk tindakan
dan keputusan yang dibuat.
1.3 Semua guru
perlu melayan semua pelajar dengan adil, saksama, bertimbang rasa, dan kasih
sayang.
DASAR 2 : KEMASUKAN PELAJAR
2.1 Sekolah ini menerima kemasukan pelajar dari pelbagai kaum
tanpa sekatan.
2.2 Setiap maklumat pelajar akan didaftarkan ke dalam buku rekod pendaftaran dan ke dalam
2.2 Setiap maklumat pelajar akan didaftarkan ke dalam buku rekod pendaftaran dan ke dalam
Sistem Maklumat
Murid (SMM).
2.3 Setiap pelajar akan di tempatkan di kelas-kelas berdasarkan prestasi akademik.
2.4 Setiap pelajar diwajibkan memiliki sebuah buku “Peraturan Sekolah” pada setiap masa.
2.3 Setiap pelajar akan di tempatkan di kelas-kelas berdasarkan prestasi akademik.
2.4 Setiap pelajar diwajibkan memiliki sebuah buku “Peraturan Sekolah” pada setiap masa.
DASAR 3 : DISIPLIN PELAJAR
3.1 Pelajar yang sering melanggar peraturan sekolah, akan
dihadapkan ke Lembaga Disiplin.
3.2 Ibubapa atau penjaga pelajar yang dihadapkan kepada Lembaga Disiplin akan dipanggil
3.2 Ibubapa atau penjaga pelajar yang dihadapkan kepada Lembaga Disiplin akan dipanggil
untuk hadir ke
sekolah.
3.3 Sekolah akan mengamalkan pendekatan “Nasihat Dan Bimbingan” dalam menangani
3.3 Sekolah akan mengamalkan pendekatan “Nasihat Dan Bimbingan” dalam menangani
permasalahan
disiplin pelajar.
3.4 Ibubapa atau penjaga kepada pelajar yang tidak hadir ke sekolah, perlu memaklumkan atau
3.4 Ibubapa atau penjaga kepada pelajar yang tidak hadir ke sekolah, perlu memaklumkan atau
menulis surat kepada
pihak sekolah.
3.5 Pelajar yang tidak hadir ke sekolah tanpa sebab selama tiga hari berturut-turut dikira ponteng
3.5 Pelajar yang tidak hadir ke sekolah tanpa sebab selama tiga hari berturut-turut dikira ponteng
sekolah.
DASAR 4 : KESELAMATAN PELAJAR
4.1 Keselamatan pelajar akan sentiasa dilindungi sepenuhnya
sepanjang mereka berada di
kawasan sekolah pada
waktu persekolahan.
4.2 Ibubapa atau penjaga, yang ingin membawa pelajar keluar perlu menulis nama ke dalam
4.2 Ibubapa atau penjaga, yang ingin membawa pelajar keluar perlu menulis nama ke dalam
Buku Kebenaran
Keluar yang terletak pejabat.
4.3 Semua pelajar dilindungi dengan Skim Insurans Takaful Malaysia.
4.3 Semua pelajar dilindungi dengan Skim Insurans Takaful Malaysia.
DASAR 5 : KESIHATAN PELAJAR
5.1 Sekolah akan memastikan tahap kesihatan pelajar sentiasa
baik melalui program-program
yang dirancang
seperti :
• Pemeriksaan Gigi dan Mata
• Pemeriksaan Kesihatan
• Program RMT
• Pengajaran dan Pembelajaran Pendidikan Jasmani & Kesihatan
• Ceramah dan Kempen
5.2 Mendapatkan maklumat tahap kesihatan pelajar daripada ibu bapa / penjaga.
5.3 Penjaga akan dihubungi sekiranya pelajar didapati tidak sihat semasa berada di sekolah.
5.4 Pihak sekolah akan terus berurusan dengan pihak hospital, tanpa menghubungi penjaga
• Pemeriksaan Gigi dan Mata
• Pemeriksaan Kesihatan
• Program RMT
• Pengajaran dan Pembelajaran Pendidikan Jasmani & Kesihatan
• Ceramah dan Kempen
5.2 Mendapatkan maklumat tahap kesihatan pelajar daripada ibu bapa / penjaga.
5.3 Penjaga akan dihubungi sekiranya pelajar didapati tidak sihat semasa berada di sekolah.
5.4 Pihak sekolah akan terus berurusan dengan pihak hospital, tanpa menghubungi penjaga
terlebih dahulu
terhadap kes-kes yang kronik.
5.5 Pihak sekolah akan berusaha membantu pelajar-pelajar yang mempunyai masalah Kesihatan.
5.5 Pihak sekolah akan berusaha membantu pelajar-pelajar yang mempunyai masalah Kesihatan.
DASAR 6 : KEBAJIKAN PELAJAR
6.1 Pelajar-pelajar yang menghadapi pelbagai masalah akan
sentiasa cuba dibantu melalui
jawatankuasa-jawatankuasa
yang dibentuk di peringkat sekolah.
6.2 Pihak sekolah akan sentiasa membuka pintu kepada sesiapa yang ingin memberikan apa jua
6.2 Pihak sekolah akan sentiasa membuka pintu kepada sesiapa yang ingin memberikan apa jua
bentuk bantuan
kepada pelajar disekolah ini.
6.3 Pihak sekolah akan melindungi maklumat peribadi pelajar yang bermasalah demi menjaga
6.3 Pihak sekolah akan melindungi maklumat peribadi pelajar yang bermasalah demi menjaga
maruah pelajar
tersebut.
MATLAMAT STRATEGIK
PENGURUSAN HAL EHWAL MURID DAN SAHSIAH PELAJAR.
SEKOLAH KEBANGSAAN DUMPAR
SEKOLAH KEBANGSAAN DUMPAR
Kejayaan cemerlang sesebuah sekolah banyak bergantung kepada
bagaimana sekolah menguruskn hal-hal berkaitan disiplin, sahsiah, dan komitmen
murid-muridnya. Sehubung dengan itu, pengurusan hal ehwal murid dan sahsiah
pelajar sekolah telah menetapkan beberapa matlamat yang perlu dan hendak
dicapai. Matlamat-matlamat tersebut ialah :
1.
Memastikan pelajar sekolah ini mempunyai data
maklumat peribadi yang lengkap dan
kemaskini.
2. Memastikan pelajar di sekolah ini sentiasa mematuhi peraturan sekolah.
3. Memastikan pelajar di sekolah ini mengamalkan “ Budaya Hidup Sihat”.
4. Memastikan pelajar sekolah ini mendapat layanan yang adil dan seimbang dari guru-guru.
5. Memastikan pelajar sekolah ini tidak terlibat dengan kegiatan-kegiatan yang tidak
2. Memastikan pelajar di sekolah ini sentiasa mematuhi peraturan sekolah.
3. Memastikan pelajar di sekolah ini mengamalkan “ Budaya Hidup Sihat”.
4. Memastikan pelajar sekolah ini mendapat layanan yang adil dan seimbang dari guru-guru.
5. Memastikan pelajar sekolah ini tidak terlibat dengan kegiatan-kegiatan yang tidak
bermoral seperti
berikut:
• ponteng
sekolah
• merokok
• pergaduhan
• kelakuan lucah
• membuli
• kurang ajar atau biadap
• merosakkan harta benda sekolah/awam (VANDALISME)
• merokok
• pergaduhan
• kelakuan lucah
• membuli
• kurang ajar atau biadap
• merosakkan harta benda sekolah/awam (VANDALISME)
6. Memastikan pelajar sekolah ini yang bermasalah ekonomi dan pembelajaran mendapat
bantuan dan
pertolongan yang sewajarnya.
7. Berusaha menerapkan nilai-nilai murni melalui pelbagai aktiviti yang dirancang oleh pihak
7. Berusaha menerapkan nilai-nilai murni melalui pelbagai aktiviti yang dirancang oleh pihak
sekolah.
8. Memastikan pelajar sekolah ini sentiasa menjaga keselamatan diri, keluarga, dan harta
8. Memastikan pelajar sekolah ini sentiasa menjaga keselamatan diri, keluarga, dan harta
benda sekolah.
9. Menggalakkan pelajar sekolah ini sentiasa berusaha menjaga dan menaikkan nama
9. Menggalakkan pelajar sekolah ini sentiasa berusaha menjaga dan menaikkan nama
sekolah.
STRATEGI
PERLAKSANAAN BAGI MENCAPAI MATLAMAT STRATEGIK
PENGURUSAN HAL EHWAL MURID & SAHSIAH PELAJAR
PENGURUSAN HAL EHWAL MURID & SAHSIAH PELAJAR
1. Sistem Pendaftaran Pelajar.
• Sekolah melaksanakan Program Hari Pendaftaran murid tahun
1.
• Hari pendaftaran murid dijalankan satu atau dua hari sebelum persekolahan sebenar.
• Ibubapa atau penjaga murid menyerahkan borang maklumat murid semasa hadir pada hari
• Hari pendaftaran murid dijalankan satu atau dua hari sebelum persekolahan sebenar.
• Ibubapa atau penjaga murid menyerahkan borang maklumat murid semasa hadir pada hari
pendataran.
• Aktiviti-aktiviti yang dijalankan pada hari pendaftaran adalah seperti berikut :
• pendaftaran di kelas dengan menyerahkan borang maklumat murid.
• Bayaran yuran persekolahan.
• Pengagihan buku teks
• Taklimat sistem pentadbiran sekolah kepada ibubapa atau penjaga.
• Memasukkan data murid ke dalam buku rekod pendaftaran sekolah dan sistem maklumat murid
• Aktiviti-aktiviti yang dijalankan pada hari pendaftaran adalah seperti berikut :
• pendaftaran di kelas dengan menyerahkan borang maklumat murid.
• Bayaran yuran persekolahan.
• Pengagihan buku teks
• Taklimat sistem pentadbiran sekolah kepada ibubapa atau penjaga.
• Memasukkan data murid ke dalam buku rekod pendaftaran sekolah dan sistem maklumat murid
sebelum akhir bulan
Januari.
2. Penguatkuasaan Peraturan Sekolah.
2.1 Semua murid perlu memiliki Buku Peraturan Sekolah.
2.2 Semua murid dikehendaki memakai lencana sekolah dan tanda nama.
2.3 Semua murid lelaki dikehendaki memakai tali leher.
2.4 Membuat pelantikan pengawas sekolah yang terdiri daripada murid tahun tiga hingga tahun
2.2 Semua murid dikehendaki memakai lencana sekolah dan tanda nama.
2.3 Semua murid lelaki dikehendaki memakai tali leher.
2.4 Membuat pelantikan pengawas sekolah yang terdiri daripada murid tahun tiga hingga tahun
enam.
2.5 Bilangan pengawas sekolah adalah 10% daripada bilangan keseluruhan murid pada tahun
2.5 Bilangan pengawas sekolah adalah 10% daripada bilangan keseluruhan murid pada tahun
semasa.
2.6 Semua pengawas yang dilantik perlu melalui proses berikut :
• Pencalonan oleh guru kelas.
• Temuduga oleh jawatankuasa disiplin dan pengawas sekolah.
• Kursus perlaksanaan tugas dan tanggungjawab.
• Tempoh percubaan sepanjang bulan Januari.
• Majlis watikah perlantikan
2.7 Mengadakan sesi kaunseling khas kepada murid-murid yang sering melanggar peraturan.
2.6 Semua pengawas yang dilantik perlu melalui proses berikut :
• Pencalonan oleh guru kelas.
• Temuduga oleh jawatankuasa disiplin dan pengawas sekolah.
• Kursus perlaksanaan tugas dan tanggungjawab.
• Tempoh percubaan sepanjang bulan Januari.
• Majlis watikah perlantikan
2.7 Mengadakan sesi kaunseling khas kepada murid-murid yang sering melanggar peraturan.
3. Perlaksanaan Program-Program Kesihatan.
3.1 Memastikan perlaksanaan Rancangan Makanan Tambahan (RMT)
menepati sasaran dan
matlamat
perlaksanaannya seperti berikut :
• bilangan murid yang terlibat.
• Pemilihan murid yang tepat.
• Penyediaan menu yang berkhasiat.
• bilangan murid yang terlibat.
• Pemilihan murid yang tepat.
• Penyediaan menu yang berkhasiat.
3.2 Memastikan pelajar menggunakan sepenuhnya waktu rehat
secara berfaedah seperti berikut :
• Cukup masa untuk membeli dan menjamu selera.
• Berinteraksi dengan kawan-kawan.
• Bersedia untuk sesi pembelajaran seterusnya.
• Mendapatkan maklumat atau bahan-bahan dari pusat sumber atau pusat akses.
• Cukup masa untuk membeli dan menjamu selera.
• Berinteraksi dengan kawan-kawan.
• Bersedia untuk sesi pembelajaran seterusnya.
• Mendapatkan maklumat atau bahan-bahan dari pusat sumber atau pusat akses.
3.3 Membuat pemeriksaan kesihatan secara berkala seperti :
• Pemeriksaan mata.
• Pemeriksaan gigi.
• Pemeriksaan kuku dan rambut.
• Pemeriksaan kesihatan dan kebersihan diri.
• Pemeriksaan mata.
• Pemeriksaan gigi.
• Pemeriksaan kuku dan rambut.
• Pemeriksaan kesihatan dan kebersihan diri.
3.4 Memastikan pengurusan kantin dan persekitaran sentiasa
bersih.
• Pekerja kantin mendapat suntikan dari jabatan kesihatan.
• Jenis-jenis jualan di kantin adalah berkhasiat dan berkualiti.
• Penyediaan makanan adalah secara masak sendiri
• Tong-tong sampah disediakan mencukupi keperluan.
• Pekerja kantin mendapat suntikan dari jabatan kesihatan.
• Jenis-jenis jualan di kantin adalah berkhasiat dan berkualiti.
• Penyediaan makanan adalah secara masak sendiri
• Tong-tong sampah disediakan mencukupi keperluan.
3.5 Mewujudkan tabiat sukakan kebersihan melalui aktiviti
berikut :
• Pertandingan kebersihan dan keceriaan kelas.
• Gotong-royong.
• Mengutip sampah dan masukkan ke tong sampah secara spontan bila menjumpainya.
• Tidak membuang sampah merata-rata.
• Pertandingan kebersihan dan keceriaan kelas.
• Gotong-royong.
• Mengutip sampah dan masukkan ke tong sampah secara spontan bila menjumpainya.
• Tidak membuang sampah merata-rata.
4. Mempertingkatkan Peranan Guru-Guru.
4.1 Guru perlu sentiasa memberi layanan yang adil kepada semua
murid dalam sebarang
tindakan yang
diambil.
4.2 Tindakan-tindakan guru adalah dalam konsep “MENDIDIK BUKAN MENGHUKUM”.
4.3 Semua guru perlu memainkan peranan sebagai GURU DISIPLIN.
4.2 Tindakan-tindakan guru adalah dalam konsep “MENDIDIK BUKAN MENGHUKUM”.
4.3 Semua guru perlu memainkan peranan sebagai GURU DISIPLIN.
5. Melaksanakan Sesi Kaunseling &
Motivasi.
5.1 Murid-murid yang menghadapi masalah disiplin dan rendah
akhlak akan sentiasa diberikan
kaunseling dan
dibimbing melalui aktiviti berikut :
• Sesi kaunseling Individu
• Sesi kaunseling kelompok
• Lawatan khas guru kaunseling ke rumah.
• Kem Jati diri
• Sesi kaunseling Individu
• Sesi kaunseling kelompok
• Lawatan khas guru kaunseling ke rumah.
• Kem Jati diri
6. Pelaksanaan modul-modul Dalam Program
Sekolah Selamat.
6.1 Melatih murid-murid menyelamatkan diri dari keadaan
kecemasan seperti kebakaran melalui
LATIHAN KAWAD
KECEMASAN.
6.2 Mengadakan sesi ceramah dari pihak-pikah tertentu berkaitan perkara berikut :
• Keselamatan jalan raya.
• Jenayah juvana
• Pertolongan cemas
• Penyalahgunaan dadah.
6.2 Mengadakan sesi ceramah dari pihak-pikah tertentu berkaitan perkara berikut :
• Keselamatan jalan raya.
• Jenayah juvana
• Pertolongan cemas
• Penyalahgunaan dadah.
7. Penggalakkan Penyertaan Aktiviti Luar.
7.1 Murid-murid digalakkan menyertai aktiviti luar bilik darjah,
yang dianjurkan oleh perbagai pihak
seperti :
• Menyertai pertandingan melukis dan mewarna.
• Menyertai rombongan atau lawatan sambil belajar.
• Menyertai pertandingan kokurikulum akademik.
• Menyertai pertandingan sukan dan permainan.
• Menyertai pertandingan melukis dan mewarna.
• Menyertai rombongan atau lawatan sambil belajar.
• Menyertai pertandingan kokurikulum akademik.
• Menyertai pertandingan sukan dan permainan.
7.2 Murid-murid juga diasuh dan diberikan panduan bagaimana
menguruskan masa dengan baik
dan berfaedah
melalui aktiviti seperti :
• Pembacaan di pusat sumber atau perpustakaan.
• Menghadiri kelas tambahan atau tuisyen.
• Program Bersama Keluarga.
• Menghadiri kelas tambahan atau tuisyen.
• Program Bersama Keluarga.
PROGRAM / AKTIVITI SEPANJANG TAHUN
• Pendaftaran tahun 1
• Program Pembudayaan Adab Murid
• Program Membudayakan Disiplin
• Program “Sekolahku Rumahku”
• Program Kesihatan
• Program Sekolah Selamat
• Perlaksanaan RMT
• Perlaksanaan SBT
• Program “Masih Ada Yang Sayang”.
• Pengisian buku daftar
• Rekod murid (SMM)
• Rekod SSDM
* Lawatan
Sambil Belajar
• Program Pembudayaan Adab Murid
• Program Membudayakan Disiplin
• Program “Sekolahku Rumahku”
• Program Kesihatan
• Program Sekolah Selamat
• Perlaksanaan RMT
• Perlaksanaan SBT
• Program “Masih Ada Yang Sayang”.
• Pengisian buku daftar
• Rekod murid (SMM)
• Rekod SSDM
Tiada ulasan:
Catat Ulasan